En stenkross mitt emellan bostäder (30m) och en ICA Kvantum butik (10m), parkering , kontor och hotell. Värtahamnen 
 Miljöförvaltningen godkänner allt och är den största skurken mot miljön.


Nedan korta videoavsnitt visar hur det dammar vid Stenkrossen 10 m utanförför ICA Kvantum Värtan och 50 m  från 10 000 tusentals bostäder på Gärdet och Östermalm.
100.000 tals ton/år förgiftade schaktmassor körs IN till innerstaden från ytterområden.
Se nedan korta videoavsnitt samt filmen som visar att förgiftat schaktmaterial hämtas från Danvikstull
och körs in till Gärdet där det krossas 30 m från 1000 tals bostäder.
Detta vansinne har pågått i tre år! med förlängning varje halvår.
Miljförvaltningen viskar om åtgärder som inte följs. Stenkrossen fortsätter avge giftigt stendamm.
 


VÄRLDENS STÖRSTA STENKROSS 80 m utanför ICA Värtan!!!!-------JONSSON L 6800 Konkross på larv - 32m lång - 90 ton---90 000kg !!!!!
Jonsson L 6800 är en av de största konkrossarna på larv.
En mycket flexibel sekundär konkross med hög kapacitet,
upp till 600 ton/timme. En enhet som kan producera färdiga
produkter tack vare sin unika lösning med separation
av grovmaterial direkt i krossen. Detta medför en mindre
belastning på sikt och transportörer, vilket gör att man
erhåller en högkvalitativ slutprodukt. Sikten är integrerad,
men utformad för att fungera även i öppen krets. 
Hela maskinen kan manövreras genom
radiostyrd kontrollenhet. Krossverket
med två separata elsystem som möjliggör
manuell och automatisk drift. Styrsystemet
möjliggör att krossen matas optimalt; maximal
”sten mot sten”-krossning som garanterar
kvaliteten på slutprodukten.
Diesel förbrukning 100liter/tim 
Elmotor 315 kW
Längd 32 meter
Bredd 6,1 meter
Höjd 6,4 meter
Vikt 90 ton-90 000kg !!!!
 

Grundpremissen för hela ärendet har radikalt ändrats av Exploateringskontoret. Som nedan bilder visar har verksamhetsområdet fördubblats mot det som angavs i anmälan. Dessutom används mångdubbelt fler maskiner;stenkrossar, krossar/såll och hjullastare.

Exploateringskontoret. har grovt avvikit från grundanmälan och utökat krossområdet till dubbla. Detta måste innebära att ärendet inte är giltigt eftersom överklagan gäller försiktighetsmått på nämnda maskiner i anmälan och område. I det utökade området  kör det omkring lastbilar och hjullastare som bygger upp stora grushögar. Ytterligare avgaser och damm. All verksamhet i det nya området är olagligt.

Fredrik  Bergman verkar ha fått storhetsvansinne. Efter alla hundratals klagomål utökar han sitt projekt med det dubbla. Hela området är nu ett jättelikt industriområde där 1000-tals boende blir ännu mer förgiftade utan åtgärd från inblandade myndigheter. Det skall bli intressant att se hur detta flagranta övertramp av Fredrik Bergman på Exploateringskontoret kommer bedömas. Han bara den kör över de boende.

På sedvanligt sätt har Exploateringskontoret alltså överskridit sitt tillstånd! Man har nu lagt beslag på allt tillgängligt utrymme i Värtahamnen. Dubbla ytan mot vad som angavs i anmälan. Mer än dubbelt så många maskiner vilket medför förbränning av långt mer än de angivna 110000 l diesel. Dessutom fortfarande ingen utrustning på plats för vattenbegjutning. OCH trots detta inga åtgärder från Miljöförvaltningen

 
 
 
 
 
 
 

Nedan mycket text men tyvärr sanning om hur Stockholms Stad medvetet och besinningslöst förgiftar sina fiender,-medborgare.

Under 2016 började lastbil efter lastbil lossa stora stenar i en hög på en plan alldeles intill Tegeluddsvägen ca 100-150m från befintliga bostäder och alldeles i närheten av ICA Kvantum. 
Senare kördes gruskrossningsutrustning dit, och till vår förvåning började man krossa stenen till grus som lagrades i gigantiska högar. Detta sker mitt i vårt bostadsområde!!
Så småningom fick vi lära oss att dylik verksamhet var endast anmälningspliktig, dvs utföraren Exploateringskontoret behövde bara anmäla sin avsikt så var det bara för dom att köra igång! 
Ett sannerligen besynnerligt och ensidigt tillvägagångssätt. 
2016-04-15 hade Miljö-och hälsoskyddsnämnden utgett ett föreläggande om försiktighetsmått för verksamheten. Där anges:
Att avgående stoft och damm ska begränsas genom vattenbegjutning
Att bullernorm för byggbuller skall respekteras, eftersom krossen ligger på byggarbetsplats.
Att verksamheten skall ske i kampanjer max 6-8 veckor per år under april 2016 till och med år 2019.
Under sommaren 2017 eskalerar verksamheten. Den genererar oerhört störande buller och damm, dessutom överskrider man den tillåtna tiden. Exploateringskontoret, Fredrik Bergman, skyller på entreprenören!!
Tillsynsmyndigheten är helt ovetande eftersom man ej gjort en enda kontroll!
Mängder av protester från boende i närområdet skickades in, men inget hände.
Vi konstaterade att Exploateringskontoret ljög.
Man har aldrig haft för avsikt att vattenbegjuta verksamheten! Det fanns och finns ingen utrustning på plats för att kunna göra det! Trots det får man fortsätta med krossningen. Detta har pågått 2016,2017,2018 och till dags dato 2019. 
De skriver på sin hemsida och i det propagandamaterial man skickar ut att krossverksamheten vattenbegjuts för att hindra damning. LÖGN, LÖGN, LÖGN! 
Byggbullernorm skulle användas för att krossen låg på en byggarbetsplats. LÖGN krossen låg och ligger klart utanför byggarbetsplatsen. 
Men då sades det att det var motiverat av att all sten togs från närområdet Norra Djurgårdsstaden. Men återigen LÖGN. Mycket av stenen kom från bygget av Tyska ambassaden, Lijevachs och Gröna Lund på Djurgården.
Under tiden fortsatte Fredrik att lossa lass efter lass med sten och nu kom ett jättelass från rivningen av kvarteret Persikan vi Danvikstull. 1000 tals lastbilar körde från Danvikstull, längs Stadsgården, genom Slussen, över Centralbron, upp på Essingeleden, genom Norra Länken till krossen vid Värtahamnen! Och sedan tomma tillbaka samma väg. Knappast en transport inom närområdet.
Fredriks kross är en rent kommersiell industriell verksamhet som på falska premisser placerats mitt i vårt bostadsområde. 
Allteftersom stenhögen med okrossat material växte under 2018, så förstod vi att de ej skulle hinna krossa allt material under den tid de hade angett. 
Då anmäler man bara att man avser att öka tiden för krossning under 2019, och att man ämnar krossa under totalt ca 6 mån i två perioder. Och VIPS så får man grönt ljus av Miljö-och hälsoskyddsnämnden.
Och detta trots att man till dags datum aldrig bevattnat anläggningen och att man fortfarande inte kan se några tecken på att ämnar göra det. 
Slutsats: De regler som upprättas av Miljö-och hälsoskyddsnämnden behöver man inte bry sig om! Inget händer ju om man bryter mot dem.

Under 2018 bygger Exploateringskontoret ett jättelikt fult grått plasttält (MLC) alldeles intill Tegeluddsvägen 64. Tältet är inklämt mellan Tegeluddsvägen och järnvägen. Tältet är visserligen beläget i ett sk industriområde, men i dess nordvästra hörn så nära befintliga bostäder och förskolor som det är möjligt. Klassificeringen industriområde är historisk , och den enda industriliknande verksamhet som bedrivs där idag sker i och omkring detta tält. Området innehåller bland annat nio kulturmärkta byggnader, restauranger, go kart bana , konstutställningshallar och är idag ett populärt strövområde. 
På samma sätt som med gruskrossen smögs detta tält på oss. Man anmälde att man skulle bygga detta tält, bygglov var redan beviljat, där byggavfall skulle sorteras. För att minimera störningar skulle detta ske inomhus. Man fick ett tillfälligt tillstånd på 20 år!, för att behandla 720000 ton/år! Detta var också en verksamhet som bara var anmälningspliktig. 
720000 ton i 20 år motsvarar en volym av en cylindrisk grop 4m djup och 1,8 km i diameter. Man har alltså tänkt ta emot avfall från hela Stockholmsområdet! Och att detta var/är avsikten framgår att man sedemera ansökte om att få ta emot och behandla giftigt avfall.
Vi känner nu igen Exploateringskontorets taktik.
1. Börja med en anmälningspliktig verksamhet.
2. Inom ramen för detta sök om bygglov för en anläggning som kan användas för det framtida tänkta användningsorådet.
3. Bygg anläggningen och först då ansök om tillstånd för den hela tiden avsedda tillståndspliktiga verksamheten.
4. Fait accompli! Vi har byggt och investerat i en dyr anläggning, det vore ett slöseri med skattebetalarnas pengar om vi får driva verksamheten vidare… 
ÄR DETTA ETT DEMOKRATISKT TILLVÄGAGÅNGSSÄTT!
Samma taktik har använts för gruskrossen.
1. Bryt medvetet mot reglerna. Om nödvändigt ljug.
2. Kör dit sten från var som helst, trots att motivet att lägga krossen där den ligger är att materialet skall tas från och sedan användas i närområdet. 
3. Kör dit så mycket material så att man inte kan behandla det under den stipulerade tidsperioden.
4. Fait accompli igen. Man får krossa allt man kört dit. 

Slutligen, vet den ena handen om vad den andra gör?
Stockholms Hamnar har i lokalpressen annonserat att man har en vision att göra Frihamnen till en välkomnande mötesplats. Hur hänger det ihop med de hundratusentals årliga lastbilstransporter som MLC kommer att generera genom Frihamnsområdet?
Och Katarina Luhr, Miljö-och hälsoskyddsnämndens ordförande och därmed ytterst ansvarig för att ge tillstånd till denna verksamhet, har i en artikel i SVD betonat vikten av att begränsa dieselfordonstrafik på Hornsgatan för de boendes hälsa. Tegeluddsvägen har i tidigare mätningar visat sig ha mycket dålig luft, strax under gränsvärdet för vad som är tillåtet. Men här tillåts dieselgasutsläppen öka med mer än 100000 tusen nya lastbilstransporter per år! Hälsan för oss som bor här är tydligen inte så viktig. 
Motiveringen från Exploateringskontoret och Miljö-och hälsovårdsnämnden är dessutom underlig:

Ni har redan så dålig luft att det inte gör så mycket om den blir ännu sämre! 

Ännu mer text om hur Stockholms Stad medvetet och besinningslöst förgiftar sina fiender,-medborgare.

På våren 2016 anmälde Exploateringskontoret Stockholms stad, genom Fredrik Bergman, att man skulle anlägga en stenkross i Värtahamnen.
2016-04-15 beslutar Miljö- och hälsoskyddsnämnden att förelägga försiktighetsmått i samband med anmälan om tillfällig krossverksamhet.
Där står bland annat,
att verksamheten skall bedrivs så som anges i anmälan
att avgående stoft och damm ska begränsas genom vattenbegjutning och stoftavskiljning vid behov
att bullret från verksamheten inte överskrider de värden som anges i Naturvårdsverkets allmänna råd för buller från byggplatser

Krossning skall enligt anmälan pågå under perioden april 2016 till och med år 2019.
Krossningen skall ske i kampanjer och sammanlagt max 6-8 veckor per år. Uppskattad mängd som skall krossas är 200- 300 000 ton.
Man säger att närmaste bostäder finns ca 200 m från krossplatsen.
Verksamheten startar 2016 i mindre skala men sommaren 2017 blir situationen närmast olidlig. Massiva dammoln sprider sig in över närliggande bostadsområden och bullret är oerhört störande.

Det är först nu som de närboende sätter sig in i vad det är som pågår, och närmast bombarderar Exploateringskontoret och Miljö- och hälsoskyddsnämnden med klagomål.
Orsaken till att byggbullernormen skall användas är att krossen ligger inom en byggarbetsplats.
Men det är fel, eller rättare sagt en medveten lögn. Krossen ligger helt klart utanför det inhägnade arbetsplatsområdet.
Då säger Miljö- och hälsoskyddsnämnden att den sten som krossas kommer från närområdet från projektet Norra Djurgårdsstaden och lokaliseringen gör att transporterna minimeras på detta sätt.
Återigen har Exploateringskontoret ljugit och lurat Miljö- och hälsoskyddsnämnden. 
Sten kommer från bygget vid tyska ambassaden.
Från bygget vid Lijevachs på Djurgården.
Från arbetet vid Gröna Lund på Djurgården.
Och sedan en massiv transport från rivningen av kvarteret Persikan vid Danvikstull.
Minst 100 000 ton rivningsmaterial, sten, jord, betong och en hel del skräp kördes i 1000 tals transporter från rivningsplatsen, genom Slussen, via Centralbron upp På Essingeleden genom Norra Länken till Värtahamnen. Och lika många lastbilar tomma tillbaka samma väg. Allt detta material ligger nu på kajen i Värtahamnen för att krossas.
Knappast miljövänliga korta transporter inom närområdet.
Exploateringskontoret inser nu att all den sten man har i Värtahamnen kommer man ej att kunna krossa inom ramen för sin anmälan. Vad gör man då? Jo en ny anmälan där man begär förlängt tillstånd! Fait Accompli.
Den nya anmälan kommer till Miljö- och hälsoskyddsnämnden i januari 2019.
Där begär man att få krossa i 6 månader under 2019 uppdelat på två tillfällen.
Den 11 februari 2019 får man ok från Miljö- och hälsoskyddsnämnden, med i stort sett samma förbehåll som det tidigare föreliggandet. Men efter vår klagomål där vi hävdat att detta är en kommersiell gruskross där sten från varhelst krossas så skärps bullerkraven. Men fortfarande krävs att E skall vattenbegjuta och stoftavskilja.
Detta är läget nu, och enligt uppgift tänker man snart dra igång krossningen igen.
Vi anser att Exploateringskontoret och Fredrik Bergman medvetet har vilselett och ljugit för oss närboende och Miljö- och hälsoskyddsnämnden. 
Trots upprepade klagomål och belagda hälsoproblem för närboende orsakade av allt fint mineraldamm som trängt in i lägenheterna så har Exploateringskontoret konsekvent struntat i att följa föreskrifterna om vattenbegjutning. Exploateringskontoret har endast installerat en 1 tums trädgårdsslang som skall vattenbegjuta ett område stort som 20 fotbollsplaner Det är ju ett hån! Men även den vattenbegjutningen har bara använts sporadiskt.
Exploateringskontoret och Fredrik Bergman har begått miljöbrott, ljugit och struntat i förelägganden från Miljö- och hälsoskyddsnämnden och medvetet riskerat människors hälsa.

Dessutom skriver Exploateringskontoret själv på sin hemsida att man vattenbegjuter anläggningen för att minimera dammning. Denna lögn har man upprepat i de informationsblad ( propagandablad) man distribuerat i området.

Stenkross

Stenkross, damm, oväsen samt hur lastbilar kör i skytteltrafik för att hämta giftiga schaktmassor utanför Stockholm.

Förgiftat krossmaterial körs in till Gärdet

Krossområdet är beläget 
10 m utanför ICA Kvantum!!


Stenkross2
     
     

 
Beskåda nedan sammandrag av allt elände på en bild. Detaljer finns på hemsidan.

 


 


 
Förgiftade schaktmassor körs i skytteltrafik mellan Danvikstull(A) och Gärdet(B)
100 tals lastbilar spyr ut avgaser 90 meter utanför Riksdagshuset.
Detta är i miljözon 3 som är den strängaste zonen angående utsläpp.


 
Nedan visar hur Exploateringskontoret ljuger i sin anmälan om ny verksamhet. Hela ansökan finns på slutet av denna sida(4sidor) eller klicka här. Anmälan verkar vara skriven av en femåring och ända godkänner Miljöförvaltningen år efter år dessa anmälningar. 


  


 
 
Denna anmälan om ny verksamhet skulle inte ens godkännas i lekskolan. Otroligt att myndigheter är så okunniga.
Nedan anmälan om ny verksamhet som görs varje halvår och godkänns varje gång av Miljöförvaltningen. Därför kan detta pågå i 3år och nu inne på fjärde året.
Miljöförvaltningen är den största boven när det gäller miljön.  Miljöförvaltningen sitter i knät på Exploateringskontoret , dom känner varandra väl. Dom jobbar i samma byggnad.
Detta är vänskapskorruption som Fredrik Bergman på Exploateringskontoret utnyttjar maximalt. 
KLICKA här för UTSKRIFT av anmälan, 4 sidor.
 
Bilaga 2 250 000 Lastbilar Bilaga 10 Reserv Bilaga 19 Reserv
Bilaga 3 Översiktsbild områden Bilaga 11 Enorma tältet MLC i närbild med mått Bilaga 20 Reserv
Bilaga 4 En stinkande oas Bilaga 12 Inuti det enorma MLC tältet Bilaga 21 Reserv
Bilaga 5 En stinkande oas Bilaga 13 Originalritning över området inlämnat till Stadskontoret Bilaga 22 Regler för krossning av berg och sten, Göteborgs stad
Bilaga 6 Stenkrossen ovan Bilaga 13b Originalritning över området inlämnat till Stadskontoret Bilaga 23 Stenbrott, stenbrytning och stenkrossar förordning i Finland
Bilaga 7 Närbild MLC tältet Bilaga 14 Det enorma transportbandet 320 m långt!! Bilaga 24 Video som visar damm och stenkrossar. Ingen bevattning
Bilaga 8 MLC, tält, transportbandet, BLC Bilaga 15 Transportbandet i närbild, mått o jfr med Slbuss Bilaga 25 Anmälan Stenkross 2019 FÖRÖDANDE läsning, om lögner vid anmälan om ny verksamhet
Bilaga 9 Bevis om att explorateringskontoret ljuger ang mått Bilaga 16 Transportbandet i närbild, mått o jfr med båt Bilaga 26 Reserv
Bilaga 9b Ännu mer bevis om lögner ang måttuppgifter Bilaga 17 Giftiga schaktmassor körs 50 m utanför Riksdagshuset
    Bilaga 18 Lastbilar hämtar förgiftat schaktmassor från ytterområden